Alkalická voda a správna hydratácia organizmu pri športe

Alkalická voda je pitná voda, ktorá vyčnieva z radu iných vôd vďaka vysokej hodnote pH.

pH vody je miera rovnováhy medzi vodíkom (H +) a hydroxidovým (OH) iónom vo vode. pH znamená silu vodíka, ktorý je meradlom kyslosti alebo zásaditosti na škále od 0 do 14.

Všeobecne povedané, táto stupnica nám umožňuje určiť, či máme dočinenia s kyslým, neutrálnym alebo alkalickým pH. Chemicky čistá voda má hodnotu pH 7. Alkalické vody sa vyznačujú  pH nad 7,5.

Alkalická voda a správna hydratácia organizmu pri športe

Výskum vedcov vo Water Research Center v Tokiu ukázal, že obsah minerálov a ďalších živín vo vode nie je taký dôležitý pre ľudské zdravie ako jeho oxidačno-redukčný potenciál ORP známy tiež ako redox.

Inými slovami, redox potenciál je kľúčovým ukazovateľom kvality vody vzhľadom na naše zdravie. Vedci potvrdili, že bunky ľudského tela žijú najdlhšie v prostredí, ktoré má negatívny redox potenciál. 

Čím väčšia je kladná hodnota redox potenciálu (napríklad, od 0 mV do +400 mV), tým väčší je počet voľných radikálov v kvapaline a tým negatívnejší je jeho vplyv na zdravie. Čím nižší je záporný redox potenciál, tým prospešnejšie zdravotné účinky má voda (napr., -10 mV do -250 mV).

JAVA je  minerálna voda s nízkym redox potenciálom a obsahuje sodík, draslík, lítium, vápnik, horčík.

Jej špeciálne vlastnosti podporujú tak srdcovo-cievny ako aj nervový systém a pomáhajú v boji s voľnými radikálmi. Obzvlášť sa táto voda odporúča pre ľudí, ktorí sú dennodenne pod veľkým stresom.

Správna hydratácia organizmu pri športe

Hydratácia je veľmi dôležitá pre naše zdravie a vôbec celkovú pohodu. Už pri menšej strate telesných tekutín dochádza k bolesti hlavy, neschopnosti sústrediť sa a letargii. Obzvlášť pri športe je nutné piť viac tekutín.

Počas cvičenia dochádza k postupnému zvýšeniu telesnej teploty a pre udržanie optimálnej telesnej teploty dochádza k poteniu.

Potom počas tréningu strácame množstvo vody.  Pri intenzívnom tréningu môžeme stratiť až 1,5 litrov vody za hodinu. Maratónci môžu prísť až o 3-4l vody počas závodu.

Strata tekutín počas cvičenia je dostatočne veľká a to  môže viesť k dehydratácii. Dokonca aj mierna dehydratácia ovplyvňuje kvalitu nášho fyzického cvičenia, pohody a zotavenia sa po cvičení.

Každý deň, aj keď necvičíme, naše telo stráca potom, močom a vydychovaním vzduchu cca. 2,5 litra vody.

Na rozdiel od niektorých zvierat, človek nie je schopný uchovávať vodu v tele a jej stratu musí teda pravidelne dopĺňať. Vhodná je práve alkalická voda, ktorou nielen dopĺňame tekutiny, ale zároveň aj alkalizujeme telo.

Dopĺňanie tekutín a alkalizácia tela pred telesným výkonom, napr. cvičením, urýchli odstránenie laktátu a zvyšuje tzv. prah laktátu. To znamená, že svalová únava počas tréningu príde neskôr a bolesti po cvičení sa zbavíme rýchlejšie.

Prirodzeným spôsobom alkalizácie je konzumácia veľkého množstva surovej zeleniny a ovocia spolu s pitím vody s obsahom uhličitanu sodného. Znižuje kyslosť a oddiaľuje svalovú únavu vďaka rýchlejšiemu odstráneniu nadmerných vodíkových iónov.

„Slovíčko laktát počuť na športoviskách často. O čo vlastne ide? V našom tele sa malé  množstvo laktátu vytvára neustále. Je to soľ kyseliny mliečnej, ktorá je konečným  metabolickým produktom anaeróbneho štiepenia glukózy, resp. glykogénu.

Je jedným z faktorov únavy. Kyselina mliečna okamžite disociuje na laktátový anión a vodíkový katión, ktorého zvýšená koncentrácia je príčinou metabolického  zakyslenia vnútorného prostredia organizmu.

Svaly pracujú pri dostatku kyslíka, hovorí sa tomu aeróbny metabolizmus. Obsah laktátu v krvi sa buď nezvyšuje, alebo len nepatrne nad pokojové hodnoty, ktoré sú v rozmedzí 0,7 – 2 mmol na liter krvi“.

Dostupné na:  http://rungo.hnonline.sk/clanky/behy-spravy-aktuality/2015/05/16/viete-co-je-laktat-anaerobny-prah

Napíš komentár

Komentáre budú najskôr overené a následne publikované.