Tajomstvo imunitného systému a črevná flóra.

Prvým krokom k správnemu fungovaniu imunity je úprava stravovacích návykov.
Spôsob, akým človek pristupuje k svojmu životu, sa výrazne odráža na jeho fyzickom i duševnom zdraví. Oslabená imunita je problémom dnešnej spoločnosti a pri ceste k zdravšiemu životnému štýlu je dôležité uvedomenie si, čo vás robí šťastnými a zamerať sa na to, pretože pocit šťastia odbúrava stres.

Zdravý životný štýl by mal obsahovať:
- zdravú stravu a dostatok kvalitných tekutín
- pravidelné cvičenie
- vyhýbanie sa návykovým látkam
- odpočinok a meditáciu
- zdravý a dostatočne dlhý spánok


Imunitný systém má v prvom rade úlohu chrániť telo. Jedna z jeho funkcií imunitného systému spočíva v boji s infekciou, udržanie integrity organizmu a jeho ochrana proti vírusom, baktériám, plesniam, toxínom aj pred ďalšími pre telo nebezpečnými látkami.
Imunitný systém tiež likviduje staré bunky, ktoré už splnili svoje poslanie a nie sú pre organizmus prínosom alebo ho zaťažujú.
Za určitých okolností však môže vzniknúť situácia, že imunitný systém sa podieľa aj na patologických procesoch (imunodeficientné stavy, autoimunitné ochorenia, alergie atď.).


Najviac imunity je v črevách...

Ľudská tráviaca sústava obsahuje viac ako 70% všetkých imunitných buniek v organizme. Preto všetko, čo človek skonzumuje a pije má zásadný vplyv na jeho imunitný systém.
Črevná mikroflóra má pri formovaní imunitného systému človeka obrovský význam. Spôsob reakcie organizmu človeka na mikroorganizmy, ktoré sa dostanú do jeho čreva, závisí od mnohých faktorov.

Črevá sa napájajú na žalúdok a končia konečníkom. Do tenkého čreva prichádza potrava zo žalúdka, do konca hrubého čreva sa neskôr ukladajú nespotrebované zvyšky stravy, ktoré sú pri dostatočnom naplnení vypudené análnym otvorom z tela von.

Črevá okrem toho, že odvádzajú nespotrebované zvyšky stravy z tela von, zaisťujú prísun živín a ich vstrebávanie do krvných a lymfatických ciev a pomáhajú vylučovať škodlivé látky. Črevo je po koži druhým miestom styku tela s vonkajším svetom.

Črevo má vybudované obranné bariéry, jednak samotnou črevnou stenou, kde sa jej bunky zúčastňujú na obrane organizmu, ako aj črevnou flórou, ktorá chráni pred baktériami.

V jeho útrobách, vystlané sliznicami, sa nachádzajú milióny baktérií, pričom ich počet je mnohonásobne vyšší, ako počet všetkých našich buniek v tele.

Časť z týchto baktérií (dobré baktérie) sa pritom starajú o naše zdravie a tá druhá časť – „zlá“ je zodpovedná za vznik ochorení. Blahodarne pôsobiace baktérie sa nazývajú probiotiká.

 

Zdravá strava = zdravé črevá.

To, že zdravá a racionálna strava podporuje zdravé črevá, je už dávno vedecky dokázané.

Hrubé aj tenké črevo sú zásobené obrovskou sieťou lymfatických dráh a uzlín, ktoré sú nositeľmi imunity a črevná bariéra je jednou z prvých, okrem kože, ktoré oddeľujú vonkajšie prostredie od vnútorného.
Preto je také dôležité, aby tráviaci trakt fungoval bezporuchovo, človek tak menej často podlieha aj rôznym iným ochoreniam, nielen ochoreniam tráviaceho traktu.

Pre dobrú imunitu je dôležité dodržiavanie zdravej životosprávy. Základom je zdravá črevná mikroflóra a bakteriálna rovnováha.

Črevo máme prirodzene osídlené veľkým množstvom baktérií . Patria k nim aj prospešné probiotické baktérie. Ak sa rovnováha črevnej mikroflóry naruší, dôsledkom je aj porucha imunitných reakcií.

Úprava stravovacích návykov je krokom k správnemu fungovaniu imunity a mala by začať prijímaním dostatočného množstva kvalitnej vody.
Na každých 10 kilogramov hmotnosti asi 0,2 až 0,4 litra vody. 

Správny pitný režim doplnením prírodnou alkalickou vodou je vhodný kvôli  živinám a alkalickým kovom ako je vápnik, horčík, draslík, sodík, ktoré sú potrebné na neutralizáciu kyslého odpadu čo pôsobí blahodárne pre telo, najmä pre imunitný systém.

Voda je proste nevyhnutná vo všetkých telesných systémoch pre ich správnu funkciu.

  • Je stavebným blokom pre nové bunky.
  • Dopravuje do buniek kľúčové minerály a živiny.
  • Je nevyhnutná pre trávenie.
  • Je nevyhnutná pri metabolických pochodoch bielkovín a uhlohydrátov.
  • Je nevyhnutná pri čistení organizmu, tvorbe moču a stolice.
  • Pomáha regulovať správnu telesnú teplotu potením a dýchaním.
  • Zodpovedá za elasticitu a ochranu pokožky.
  • Obklopuje a chráni mozog.
  • Je súčasťou slín a hlienov.
  • Pomáha udržovať správnu funkciu kĺbov.
  • Zabraňuje poškodeniu obličiek.
  • Zvyšuje výkon pri fyzickej záťaži.
  • Zmierňuje dehydratáciu spôsobenú alkoholom.

Alkalická voda je prirodzený silný antioxidant, obsahuje množstvo voľných elektrónov, ktoré bojujú s voľnými radikálmi, chráni zdravé bunky a zastavuje oxidačné procesy.

 
Ďalej do jedálnička odporúčame zaradiť strukoviny, celozrnné obilniny, orechy, ryby či ovsené vločky.
Na posilnenie imunity, najmä v zimných mesiacoch prospešné všetky druhy zeleniny, a to pre vysoký obsah vitamínov a minerálov.

Z ovocia je dobre dopriať najmä citrusové plody či orechy, ktoré prospievajú vďaka vitamínu E, selénu a obsahu omega-3 mastných kyselín. Na posilnenie imunity určite je potrebný aj vitamín C a zinok.

Naopak, obmedziť je vhodné príjem rafinovaného cukru, pretože jeho vysoký obsah v potrave môže znižovať funkciu bielych krviniek a podporiť zápalový proces.
Snažte sa  vyhýbať nezdravým polotovarom alebo smaženým jedlám z fastfoodov. Obsahujú množstvo prázdnych kalórií a majú takmer nulovú výživovú hodnotu.

Podporou fyzického zdravia môžeme podporiť aj duševné zdravie.  Doprajte si dostatok času pre aktivity, ktoré vás robia šťastnými a vymedzte si čas aj pre starostlivosť o svoje telo.

Nedostatočná funkcia imunitného systému sa môže prejavovať celkovým pocitom únavy, bolesťami kĺbov, zhoršeným hojením rán, opakovanými bakteriálnymi, vírusovými a plesňovými ochoreniami, zníženým počtom bielych krviniek, zvýšenou vnímavosťou k nádorovým ochoreniam a pod.

Zdroje vitamínov, ktoré podporujú imunitný systém:

vitamín C – citrusy, paprika, chren, rajčiny, kiwi, brokolica, karfiol, zázvor
vitamíny skupiny B – vajcia, syry, mlieko, mäso
vitamín E
– vajcia, za studena lisované oleje, orechy, kapusta, špenát, strukoviny, sója
selén – strukoviny, chren, para orechy
zinok – tekvicové semienka, otruby, cibuľa, vajcia
horčík – datle, banán, špenát, artyčok, strukoviny, ryby
železo – mäso, listová zelenina, žihľava, marhule

Napíš komentár

Komentáre budú najskôr overené a následne publikované.

Vyberáme z našej ponuky